| Home | Bolesti | Dijagnostika | Lijekovi | Radovi | Novosti | Forum | Linkovi |
luk

6th International Congress of the WIAMH

Tuzla, Bosnia and Herzegovina, August 13 – 15, 1999.

MENTALNO ZDRAVLJE I RELIGIJA

Ljiljana MORO

Klinika za psihijatriju, KBC Rijeka, Sveučilište u Rijeci, 51 000 Rijeka, Hrvatska

Religija je od samog početka imala prosvjetiteljsku ulogu i veliki utjecaj na pučanstvo. Danas takav utjecaj imaju mas medija i kada npr. jedna kriva informacija ode u etar vrlo je teško ublažiti njen efekat. Naime, mi vjerujemo da je to što prodje “filter” točno i da je neophodno da to čujemo. Tu poruku je poslao autoritet, netko tko iza toga stoji i odgovara. Svećenika se upravo tako doživljava. Svećenik je osoba čije tvrdnje su točne i provjerene, jer je on Božiji čovjek. Utjecaj svećenika u kriznim situacijama je neobično bitan (primjer – biskup Komarica). Svećenik u kriznoj situaciji usmjerava sudionike kako će riješiti nagonske pulzije, najčešće agresivne prirode. Zbog toga bih podcrtala važnost izbora ljudi u svećenička zvanja. Njihov utjecaj na mlade je nedvojben. Tijekom tog razdoblja dolazi do definitivnog stava prema autoritetima kao i prihvaćanja drugih koji nisu isti. Rješavanje agresivnih pulzija tijekom tog razvojnog perioda je model kako će u zrelijoj dobi rješavati agresivne pulzije; koliko će moći prihvatiti one koji su isti kao on/ona; da li će imati otvorena vrata za istraživanje i upoznavanje svijeta vjerujući da će ih kao ljudska bića okolina uvijek prihvatiti. Dakle, ukoliko adolescent udje u to razdoblje s dobrim bazičnim povjerenjem u ljudski rod bit će spremniji primiti u krizi agresivne pulzije, moći ih “sadržavati” i pokušati uspostaviti dijalog, ne prepustivši se osjećaju ugroženosti i aktivaciji regresivnijih mehanizama odbrane. Agresivne pulzije su neizostavni dio čovjekove prirode i mogu se kroz razvoj oblikovati u kojem religija i kulturološka obilježja odredjene sredine daju model za njeno rješavanje. Kriza i velika grupa. U svakoj krizi velika grupa znači skupinu kojoj pripadam i koja će me zaštiti. Religijska skupina uz nacionalnu skupinu u kriznim situacijama je najsigurniji šator u koji “bježimo”. Istraživanja Centra za mišljnje i ljudske interakcije Univerziteta u Virdžiniji pokazuju važnost modela rješavanja rivaliteta unutar obitelji i da se stav prema rodjacima prenosi iz generacije u generaciju. Naime, ako možemo dijeliti majku sa braćom i sestrama bez egzistencijalne ugroženosti i straha da li ćemo preživjeti tada imamo sve mogućnosti da tijekom razvoja prihvatimo druge i njihove različitosti nas ne ugrožavaju. To se najbolje vidi u reakcijama koje pokazujemo kao članovi velike grupe. Koje značenje dajemo raznim godišnjicama i ritualima naših prvih susjeda i da li te njihove godišnjice i rituale s oznakama njihove velike skupine u nama bude neugodne emocije? Ako bude neugodne, zastrašujuće emocije tada ćemo vrlo brzo pokazati crtu razdvajanja i oznake naše velike skupine. Dakle izabrana svetkovina jedne velike grupe (ili izabrana trauma) podsjeća onu drugu, različitu skupinu na neki zajednički dogadjaj koji je najčešće gura u neprijateljsku. Obzirom na mogućnost transgeneracijskog prijenosa traume, pa čak i one koja se možda desila prije 500 godina, smatramo da svećenici koji imaju sposobnost utjecaja na pučanstvo, mogu, u rješavanju transgeneracijskih izabranih trauma i svetkovina utjecati na odnos koji članovi zajednice daju tom izabranom traumatskom dogadjaju.

Ključne riječi: Trauma – Transgeneracijski prijenos – Velika grupa – Uloga svećenika – Krizne situacije – Nagonske pulzije

Literatura:

  1. Moro Lj (1999) Religija i psihološka medicina. U: Klain E (ur): Psihološka medcina. Zagreb: Golden marketing
HealthBosnia.com - ima autorska prava na ovu stranu. Svako objavljivanje
teksta ili dijelova ovog teksta je moguće samo uz saglasnost HealthBosnia.com
© 1999-2001, by HealthBosnia.com, e-mail medmaster@koming.com. ALL RIGHTS RESERVED.